top of page

Slik får du barna til å spise mer grønnsaker ;)


Mange sliter med å spise sunt i en travel hverdag. Og det er også mange som syns det er vanskelig å lage sunn mat som hele familien vil ha.


Det er anbefalt å spise minst 500 g grønnsaker hver dag, men det er det ikke mange som klarer.


Bare 1 av 4 nordmenn spiser de anbefalte 5 om dagen. Og kun 5 % av norske barn spiser anbefalt mengde.


Og dette er litt flaut, men til og med svenskene er bedre enn oss! Dette må vi bli flinkere til!


Derfor gir jeg deg mine hemmelige triks for å få i familien mer grønnsaker:


1 - Snik inn grønnsaker i maten ved hjelp av en stavmikser. Når du feks lager tomatsuppe så er det smart å snike inn litt gulrøtter og kanskje litt søtpotet, og så kamuflere det med en stavmikser. Dette vil nemlig gi en ekstra rund og god smak på suppa, og du vil få tilbakemeldinger på hvor ekstra god suppa var i dag! :) Bare prøv!


2 - Gjør fredagstacoen litt sunnere og mer proteinrik ved å tilsette røde linser sammen med kjøttet. Det gjør den ekstra mettende, næringsrik og meksikansk! Og vil du lage taco slik meksikanerne gjør bruker du lammekjøtt (som er enda mer næringsrikt, og så nært viltkjøtt du kan komme!).


3 - Pass på at det er grønnsaker i alle måltider, feks med en smoothie sammen med frokost eller lunch.


Se videoen for å se hva jeg lurer inn i smoothien: