top of page

Hjemmelagede snickerskuler

Disse snickerskulene er heeeelt nydelige på smak - i tillegg til at de er proppfulle av næringsstoffer som gir energi! Spis et par av disse til kaffen når godtesuget melder seg, og kos deg med god samvittighet.


Les også: Bli sukkerfri på 2 uker


Jeg pleier å anbefale de som ønsker å trappe ned på sukkerforbruket å ha gode alternativer lett tilgjengelig - og dette er absolutt et godt alternativ. Lett å lage, og nydelig på smak. Dypp dem i sjokolade hvis du ønsker - eller spis som de er:


Du trenger:

1/2 pose salte peanøtter

4-5 dadler

2 ss kakaopulver

1-2 ss nøytral olje, feks raps eller kokosfett



Kjør alt sammen i en foodprosessor til du får en seig masse som kan trilles til kuler. Er dadlene litt tørre kan du legge dem i varmt vann i noen minutter før du begynner. Hvis deigen føles tørr kan du tilsette litt vann ved behov.

Når du er fornøyd med deigen triller du små kuler som du legger på et fat og setter til avkjøling.

Når de er avkjølt kan du legge dem i pose eller boks og oppbevare kjølig. De har lang holdbarhet, men kan også fryses.


Tips: Hvis du vil sette prikken over i-en kan du smelte sukkerfri mørk sjokolade og dyppe kulene i, og finhakke peanøtter som du ruller dem i, eller strør over. Kanskje et gavetips?