top of page

Dette "skulle jeg ønske jeg visste" da jeg måtte legge om kostholdet


Synes du det er vanskelig å endre på kostholdet ditt?

Jeg husker det føltes helt uoverkommelig! Det var så mye jeg måtte slutte å spise! Skulle jeg slutte å kose meg??

Dette var noe av det jeg tenkte. Jeg husker også at jeg syntes veldig synd på meg selv. Hvorfor tålte ikke jeg å spise vanlig, når alle andre tålte det? Stakkars meg som måtte slutte å spise alt jeg syntes var godt??


Heldigvis skulle det vise seg at dette ikke var tilfelle.. Men jeg har lyst til å fortelle deg dette, i tilfelle du også kjenner det slik. Du er ikke alene. Det er helt vanlig å kjenne på en motvilje mot å endre på en vane man har hatt hele livet. Endringsvilje, er det ikke det det kalles?


Da jeg fikk beskjed fra en lege om å endre på kostholdet mitt var min første reaksjon:


Men jeg spiste da sunt? Et helt vanlig norsk kosthold?

Jeg skulle snart lære at et helt vanlig norsk kosthold ikke er så sunt.. Pizza Grandiosa er tross alt den mest kjøpte middagen i Norge. Men hva skulle jeg spise? Hva ER sunt? Hva er sunt for meg og min kropp? Jeg var totalt forvirret. Det var jo så utrolig mange kostholdsråd og oppskrifter der ute. Hvordan skulle jeg finne ut alt dette på egenhånd? Og hvordan skulle jeg klare å få det til - jeg som var så sliten?


Men nå - i etterkant - noen år etter, kan jeg ikke helt forstå hvorfor jeg tok sånn på veg. Det skulle jo vise seg at det var enkelt. Men for å komme dit brukte jeg først lang tid på mye bortkastet, og gjorde det skikkelig vanskelig for meg selv. Så her er noe av det jeg skulle ønske at jeg visste da jeg skulle legge om kostholdet:


1: Når du skal spise sunt: kos deg mer - ikke mindre!

Det er mye lettere å slutte med en uvane når du bytter den ut. (for eksempel når man slutter med røyk eller snus, byttes det ut med plaster eller tyggegummi) Det samme gjelder når du skal endre kostholdet. Bytt ut kaker, desserter og godteri med sunne alternativer som i stedet for å tappe deg for energi gir deg de næringsstoffene du trenger samtidig som det smaker godt. Med sunne kaker eller godteri kan du kose deg med god samvittighet hver eneste dag. Og du kan kose deg MER - ikke mindre.


Les også: Helt rå sjokoladekake


2: Små gode valg hver dag - vil ha STOR betydning på sikt.

Dette kalles slight edge, og kan brukes på alle aspekter i livet. Du har kanskje sett "Haren og skilpadda" på barnetv fra vi var små? Som handler om haren som er så utrolig rask, og hopper rundt og tar seg tid til å stoppe på vegen fordi han tror han er overlegen og kommer til å vinne. Men skilpadda tar seg god tid, ett skritt om gangen på veg mot mål. Og vinner! Moralen: små skritt - eller gode valg - over tid vil gi enorme resultater!

Denne teorien kan du benytte på alt i livet. Feks sparing. Sparer du 20 kr i dag har det ingenting å bety for økonomien din. Men sparer du 20 kr dagen i ett år har du plutselig 7300 kr. Etter 10 år har du spart 73 000.

Det samme gjelder helsa di. Tar du gode valg i hverdagen over tid - vil det ha stor betydning for helsa di. Altså - skeier du ut i en konfirmasjon til våren - har det ingen betydning så lenge du har spist sunt 6 dager i uka hele året i forveien. Er du med?


3. Du trenger ikke viljestyrke hvis du får på plass ditt hvorfor.

Mange som prøver å slanke seg eller spise litt sunnere gir opp etter noen dager. De "sprekker" - eller går på en smell, fordi de ikke "har viljestyrke nok". Mange sier det: "viljestyrken sviktet".

Men hva hvis jeg forteller at viljestyrke ikke har noe med saken å gjøre? Mange blir ganske overrasket når jeg sier det.

Jeg kan gi deg et eksempel. Hvis jeg og du står på ei bro med ei rasende elv rennende under, og jeg sier at du skal få en hundrings hvis du hopper: sier du ja da? Tipper du sier nei.

Jooda, sier jeg.. Hvis du får 1000 kr da? Nei, sier du - og tenker: jeg hopper aldri nedi der...Ikke for alle pengene i verden. Men hvis den du er mest glad i faller uti da? La oss si barna dine. De faller uti. Da hopper du uten å tenke deg om! Ikke sant? Det handler ikke om vilje eller viljestyrke. Det handler om rett motivasjon.

Og for å endre på kostholdet må du få på plass motivasjonen. Du må få på plass ditt HVORFOR! Hvorfor skal du gjøre det? Hvorfor skal du endre på kostholdet ditt? Hvem ville du hoppet nedi den fossende elva for? Det er den personen - eller de personene - du må gjøre det for.