Demp overgangsalderen med riktig kosthold



Etterhvert som åra går og tyngdekraften får alt til å synke og sige, blir også ordet "overgangsalder" svært aktuelt. Og det kan føles blodig urettferdig at enkelte bare sklir igjennom disse åra uten å merke overgangen i det hele tatt, mens andre får store problemer med alt fra hetetokter, ømme bryster, tørrhet og humørsvigninger. Hvorfor er det sånn??

Det hele handler om hormonbalanse. Og spesielt en god balanse mellom hormonene insulin og østrogen. Denne balansen styres av kostholdet ditt!


Mat som gir ubalanse

Hormonet insulin produseres i kroppen når du spiser, og spesielt når du spiser såkalte raske karbohydrater. Det er også hormonet insulin som gjør at kroppen lagrer fett. Og dette er det ikke alle som vet, men alle hormoner i kroppen kan blokkeres av hormonet insulin.


Det du vil ha er et jevnt insulinnivå som ikke blokkerer for de andre hormonene som også har viktige funksjoner i kroppen. Insulin gjør nemlig det: Det blokkerer for andre hormoner slik at de ikke fungerer optimalt. Og det vil du at de skal gjøre. Funke optimalt altså. SPESIELT i overgangsalderen. Så det er altså viktig å spise riktig mat for at insulinproduksjonen skal holde seg jevn.

Dette lærer jeg deg mer om både i kurset Mer energi uten sukker, og i hovedkurset Enkle steg til mer energi.


Mat som demper overgangsalderen

Bytt ut sukker og andre raske karbohydrater med matvarer som holder blodsukkeret og insulinproduksjonen stabil gjennom dagen. Kos deg mer, ikke mindre, med godteri, kaker og desserer laget av råvarer som holder blodsukkeret stabilt. Velg ren mat, og spis grønnsaker og salat. Spis godt fett til alle måltider, som feks litt olivenolje eller kokosfett. Og spis rene råvarer som ikke er ferdiglaget/industriprodusert.


Høres det vanskelig ut? Det er det ikke.


Se første episode av onlinekurset Mer energi uten sukker her.


Så ser du hvor lett det er hvis du har gode erstatninger. For det er mulig å kose seg MER - ikke mindre også helt uten sukker.